Den bästa pre-workout

Stimulering, styrka, fokus och maximal pump! Bland hundratals produkter för träning delar vi upp flera arter – produkter med ett litet innehåll av koffein , kreatin , AAKG och beta alanin . Sedan mer komplexa tillskott, som innehåller stora mängder koffein, stödd av tyrosin och norvalin , med både arginin alfa-ketoglutarat och citrulline malat .

Hur fungerar pre-workout kosttillskott?

Kompletteringsmekanismer för handlingar före träningen är mycket komplicerade, eftersom vi måste ta hänsyn till alla substansåtgärder och ytterligare interaktioner mellan dessa. Ändå finns det några konkreta handlingsmönster som vi kan beskriva

Öka mängden av energikällor i vår organism

Muskler måste få energi från någonstans. Källan till energi, från vilken våra muskler får sin kraft, beror på intensitet och träningslängd. Vi kan lyfta fram följande:

  • Kreatinfosfatsystem
  • Anaerobt mjölksystem
  • Aerobt energisystem

Kreatinfosfatsystem

Kreatin fosfat-system är den första energikällan i vår organism. I detta system kan vi beskriva två föreningar – ATP och fosfokreatin.

Vi måste göra en liten digression här – ATP är direkt energikälla för vår organism, och alla andra föreningar som ger oss energi regenererar ATP faktiskt. Endast ATP kan ge våra celler bioenergi genom att bryta högenergisk fosforbindning mellan fosforgrupper, i vilken reaktion ATP förvandlas till ADP. Och ADP måste ändras igen till ATP genom att lägga till fosforgrupp i dess förening. Den här processen behöver energi och det är den faktiska “ansträngningen” för vår organism – att regenerera ADP till ATP lika snabbt som att möta våra faktiska fysiska ansträngningar.

När vi går tillbaka till ämnet – kreatinfosfatsystem är inte särskilt effektivt system och även om det tillåter oss att få den högsta mängden energi, varar det i cirka 10 sekunder, så att ta mer hand om det är viktigt om du behöver maximal momentstyrka, för exempel vid starklyft. Detta system stöds främst av komplettering av:

Anaerobt mjölksystem

Detta system används i intensiva, kortvariga ansträngningar genom glykogen och blodglukosutarmning. Energi från ketoner kan också användas där, men bara om det finns en stor mängd av dem i vårt blod. Ett sådant tillstånd kan uppfylla till exempel i tid för ketogen diet och lågkolhydratdiet, eller i tider med mycket intensiv träning när hög mängd fria fettsyror cirkulerar genom vårt blod.

Problemet med den här energikällan är att om intensiv träning varar för länge (desto mer intensiv, desto mindre tid måste den upprätthållas) kan syreintaget inte uppfylla dess krav. I sådant fall uppstår försurning av vår organisme på grund av högre mjölksyraproduktion. Försurning är orsaken till att våra muskler “bränner” så mycket och vi inte kan göra fler övningar. För att motverka det kan vi komplettera:

  • Enkla kolhydrater – den mest bekväma energikällan, som lätt kan användas utan överdrivna metaboliska åtgärder
  • Cordyceps – cordyceps ökar VO2max – intaget av syre för vår organisme, vilket försenar muskelförsurning.
  • Beta-alanin – fungerar som pH-buffert i vår kropp, vilket försenar muskelförsurning i resultat
  • BHB – den mest bekväma fettsyrorelaterade energikällan. Det rekommenderas starkt att komplettera BHB om du vill förbättra dina träningsresultat under tiden för ketogen diet. Att använda BHB på högkolhydratdiet är överflödigt, eftersom vår organisme kommer att använda kolhydrater trots allt eftersom kolhydrater är lättare att använda energikälla för vår organisme.
  • Karnitin – förbättrar metabolismen av fettsyror, vilken optimal hastighet är avgörande för vår snabba åtkomstenergi vid lågkolhydrat / ketogen kost

Aerobt energisystem

Detta system används om vi befinner oss i en långvarig, lågintensiv träning, till exempel konditionsträning. Här använder vi föreningar som metabolismen tar lite tid att ta emot energi från dem – proteiner, fetter, kolhydrater och glykogen.

För att stödja vår energieffektivitet från detta system bör vi inkludera i vårt tillägg:

  • Bekväma måltidsersättningar (energibar, energigelar) – vid långvarig träning är det viktigt att inte bli hungrig. Lätt smältbara och praktiska måltider är det perfekta valet för tillskott
  • Isotonics – att upprätthålla rätt nivå av vatten och elektrolyter i vår kropp är avgörande för optimal energimetabolismnivå.

Förbättra ditt humör

Vad som är intressant är humör, som är en enorm faktor när det gäller träningseffektivitet. Det är skillnaden mellan att bli arg efter den första uppsättningen av din rutin, eller göra en träning i ditt liv, och dessutom springa tillbaka från ditt gym på dina fötter, snarare än i din bil!

Daglig prestanda beaktas allvarligt vid olika tävlingar. 

Om du vill förbättra ditt humör på träningen bör du främst fokusera på psykostimulanter. Till exempel:

  • PEA och Hordenine, DMHA, DMAA, L-Dopa, Tyrosine – dessa ämnen ökar nivåerna dopamin och norepinefrin, vilket på kort sätt får dig att känna dig lycklig!
  • Koffein – helt enkelt fortfarande det mest effektiva ämnet i boosters före träning. Minskar intensiteten i smärta uppfattning, som gör att du kan ta dina gränser högre!
  • Theanine – förbättrar ditt träningsfokus. Och det kombineras perfekt med koffein !

Optimera din energimetabolism

Detta är något relaterat till mängden energiska ämnen i vår organism. Även om vi har en stor mängd av dem i kroppen måste de metaboliseras till ATP. Och här måste vi ta hänsyn till föreningar, som är ansvariga för en sådan ämnesomsättning. Här bör vi fokusera på:

  • B-vitaminer – B-vitaminer är en del av enzymer som deltar i näringsämnesomsättningen. Ju mer mat och energi du behöver, desto mer B-vitaminer bör du ta. Deras rekommenderade dagliga intag är positivt korrelerat med mängden kalorier som du äter. Kom ihåg att välja kosttillskott som har bioaktiva former av dessa vitaminer, för optimala fördelar med deras tillskott.
  • Matsmältningsenzymer – de är viktiga i måltidsersättningsprodukter som används vid träningstid. I sådana minskas matsmältningsprocessens intensitet, eftersom din kropp fokuserar på att ge ut all sin energi till musklerna. Matsmältningsenzymer motverkar problemet och låter dig uppnå den mest optimala biotillgängligheten för näringsämnen
  • NO Boosters – NO boosters har vasodilatiory effekt, vilket ökar storleken på dina blodkärl. Detta i resultat förbättrar transport av näringsämnen i din kropp. Detta ökar din energimetabolism effektivitet.

De viktigaste fördelarna med kosttillskott och pre-workout

Kosttillskott före träning kan användas:

  • att öka styrkan
  • att gå ner i vikt snabbare
  • att ge dig mer energi
  • att bygga muskler mer intensivt
  • att öka uthållighet och uthållighet

Jämförelse mellan olika sorter pre-workout

pre-workout vs energidryck

I början var energidrycker bara en kombination av vatten och koffein, med tillsats av bubblor. Icke desto mindre, som svar på ännu högre krav och förväntningar, börjar energidrycker bli mer som lätta kosttillskott före träning. En uppsättning B-vitaminer, taurin, BCAA börjar visas oftare bredvid koffein. En brytpunkt i att oskärpa linjen i skillnader mellan pre-workout och energidryck, var att lägga till en Bang-pre-workout i form av energidryck av NOCCO till marknadsföring för kosttillskott, som är ett fullständigt komplement före träning, men bara i form av dryck .

Så – du måste välja att basera på ingredienser i produkter, inte bara titta på tillskottet!

Pre-workout vs BCAA

BCAA är definitivt mindre komplex formulering än de som finns i kosttillskott före träning. Ändå innehåller tillskotten före träning ofta BCAA (uppsättning av leucin, isoleucin och valin för klargöring), vilket är billigt tillägg av uthållighetsökande föreningar.

Så om dina medel är begränsade och du vill fokusera på att förbättra din uthållighet (till exempel i långvarig träning med låg intensitet) kan BCAA också vara ett bra val.

pre-workout träningstillskott kontra kaffe

Kaffe är förmodligen det första tillskottet för träning som du försöker i ditt liv! Det är det perfekta valet om du inte vill spendera pengar på kosttillskott före träning och du gillar att sakerna ska vara enkla och effektiva. Koffein kommer att öka ditt fokus och stimulans försiktigt (det beror alltså på hur starkt kaffe du dricker), medans andra ämnen kommer att öka din ämnesomsättning.

Före träningstillskott kontra fettförbrännare

Återigen är gränsen mellan tillägg före träning och fettförbrännare verkligen suddig. Deras kompositioner är mycket lika, men ändå innehåller fettförbrännare mer termogena ämnen. Kort sagt är de delikat mer komplexa än typiska kosttillskott före träning.

Före träningstillskott vs vassleprotein

Dessa är två helt olika tillskott. Vassleprotein är bara ett tillskott av protein i din kost när kosttillskott före träning är direkt energibild precis innan träningen. Så det är verkligen svårt att bestämma vilken som är bättre. Båda dessa typer av tillskott är fantastisk!

Pre-workout eller kreatin

Kreatin är förmodligen det mest universella tillskottet på marknaden. Det ökar din styrka, uthållighet, kognitiva förmågor och allmänna hälsotillstånd, så säkert att det kommer att vara fördelaktigt att lägga till det till träningstillägget före träning. Du måste ta hänsyn till två saker där. För det första kan den grundläggande formen av kreatin vara mer upprörande i magen, så om du har känslig mage försök att välja kosttillskott före träning utan kreatin och lägg till kreatin efter träningen. För det andra är kreatin ofta redan en del av kosttillskott före träning, så kontrollera sammansättningen för att inte slösa bort pengar på onödig komplettering!

Pre-workout träningspulver kontra piller

Pre-workout i kapslar eller piller kommer alltid att vara dyrare än före träning i pulver. Kapsel- eller piller skal är ytterligare expansioner för producenten, annat än att göra bara effektiv pre-workout i pulverform. Dessutom måste piller eller kapslar smälta innan du frigör pulver inuti dem så att du måste ta hänsyn till längre intag innan träningspasset kommer in. Skal kan också göra ont i magen, vilket definitivt är obehagligt under träningen.

Är kosttillskott före träning säkra?

Om du använder producentens rekommendation och du är helt ärlig mot dig själv i händelse av ditt hälsotillstånd – det borde inte vara några problem. Du bör vara särskilt försiktig när det gäller hjärt-kärlsjukdomar eller nervsystem.

Är kosttillskott före träning värda att använda?

De är säkert värda att prova. För vissa människor är kaffe eller till och med ingenting tillräckligt för att göra en bra träning. Andra till exempel kan inte föreställa sig träning utan korrekt stimulering. Du måste försöka dem själv, för att bestämma ditt beslut.

Kan kosttillskott före träning misslyckas med drogtest?

Ja, de kan, om de är tagna från inofficiella källor, eller om de innehåller specifika ämnen. Du måste vara uppmärksam om vissa ämnen:

  • DMHA
  • DMAA
  • prohormones
  • SARMs

Men å andra sidan, om de är enkla pre-workouts som innehåller koffein och några NO-Boosters – är de bra att gå.

När du ska ta pre-workout

Det är enkelt. Som namnet säger bör det tas någonstans nära din träning. Optimalt 30 minuter före träning eller intensiv mental ansträngning.

Mundify
Login/Register access is temporary disabled
Jämför artiklar
  • Total (0)
Jämföra